SEMBELIT

Baru-baru nih Mommy rs Hannah Damia kurang 'poopoo' setiap hari. X seperti sebelum nih. Adakah itu sembelit? Apa penyebabnya? Susukah? Kurang air kah? Sakitkah dia? Mm.. sebagai mommy yg masih baru & masih belajar perihal anak, aku cuba bertanyakan orang sekeliling. X lupa juga source utama aku iaitu internet. So, masa browse internet, aku ada jumpa this info. Hope berguna jugak utk sesapa yg membacanya..

Bagaimanakah saya tahu bahawa bayi saya sembelit?
Apakah simptom-simptom sembelit?
Bagi bayi yang lebih berusia dan sudah mula makan makanan pejal, simptom-simptomnya termasuklah:
Kenapakah sembelit berlaku?
Bagaimanakah saya boleh merawatnya?
Sesetengah pakar menyarankan supaya menambah satu sudu teh bijian bran ke dalam bijiran bayi anda untuk menambahkan serat, tetapi jangan terlebih tambah. Cuba berikan bayi anda buah-buahan dan sayur-sayuran (tetapi dengan sedikit-sedikit sahaja) supaya dia mendapat serat secukupnya dan juga mendapat minuman air yang banyak, termasuk air kosong.

Cara-cara berikut juga boleh membantu:
Sembelit pada bayi adalah perkara biasa, terutamanya apabila mereka mula makan makanan pejal sebab badan mereka baru belajar bagaimana menguruskan makanan baru. Dengan perhatian anda dan rawatan yang baik, lama-kelamaan, dia akan membuang air besar dengan lebih mudah dan tetap.

Sumber BabyCenter Malaysia

Labels: , , ,