SUSU IBU - MENYIMPAN & MEMBERI

Memastikan anak anda menerima khasiat terbaik susu ibu dengan teknik penyimpanan dan penyediaan yang betul.
Oleh Dr Balkees Abdul Majeed, Pakar Perunding Pediatrik dan Laktasi

Pada isu lalu, kami telah membincangkan isu pengeluaran susu ibu dan pelbagai kaedah melakukannya. Untuk bahagian akhir ini, kami akan membincangkan cara untuk menyimpan susu ibu yang anda hasilkan dan menyediakannya sebelum diberikan kepada bayi anda. Teknik penyimpanan dan penyediaan yang betul adalah penting untuk mengekalkan kebersihan dan khasiat pemakanan susu ibu.


Bekas Simpanan

Secara asasnya, ada dua pilihan untuk anda menyimpan susu ibu:

Bekas sisi keras. Bekas yang biasanya diperbuat daripada plastik keras atau gelas ini adalah bagus untuk tujuan penyimpanan jangka panjang. Pilih yang mempunyai penutup kedap udara.

Beg plastic (direka khas untuk penyimpanan susu ibu). Bekas ini hanya boleh digunakan untuk penyimpanan jangka pendek kerana ia mudah tumpah, bocor atau tercemar berbanding bekas sisi keras. Ada juga komponen susu ibu yang mungkin diserap plastik.

Basuh tangan anda sebelum memerah susu.
Tip Tambahan!

Tip #1: Susu ibu akan “terbahagi” ketika penyimpanan. Bahagian atas susu ibu (krim) akan kelihatan lebih pekat dan putih. Goncang bekas simpanan dengan lembut untuk mencampurkan bahagian yang terpisah TETAPI elakkan mengoncang dengan kuat.

Tip #2: Bergantung kepada diet ibu, warna susu ibu mungkin berlainan setiap hari (kebiruan, kekuningan atau keperangan). Susu ibu yang beku juga mungkin mempunyai bau yang berbeza dari yang segar dan tiada sebab untuk tidak menggunakannya selagi bayi mahu meminumnya.

Penyediaan untuk Bayi: Mencair atau Memanas Susu Ibu

Labels: , , , , , , ,