KENALKAN BAYI DENGAN HASIL ALAM

Oleh Prof Madya Dr Poh Bee Koon, Pakar Pemakanan dari majalah Parenting

Buah-buahan dan sayur-sayuran penuh dengan nutrien, warna, rasa dan tekstur. Di sini kami tunjukkan bagaimana menjadikannya salah satu bahagian penting di peringkat penyediaan makanan tambahan untuk bayi.

Buah-buahan dan sayur-sayuran merupakan sebahagian daripada diet sihat yang merangkumi kesemua kumpulan makanan. Untuk membantu si bayi memupuk amalan makanan sihat dan seimbang serta membiasakan diri kepada pelbagai jenis rasa makanan, anda perlu memberi penekanan kepada pelbagai makanan dari setiap kumpulan secara seimbang. Kesemuanya dapat membekalkan pelbagai jenis vitamin dan nutrien dalam jumlah yang berlainan. Anda tidak boleh hidangkan sejenis makanan sahaja tanpa yang lain.

Petua Penyediaan Buah dan Sayuran

TEKNIK/PETUA
Singkatan ABC merupakan satu pendekatan dalam menggalakkan pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan di kalangan kanak-kanak.

Bagaimana menggalakkan kanak-kanak makan sayur dan buah?
Pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran yang kaya dengan vitamin dan mineral dapat meningkatkan daya ketahanan badan daripada penyakit, menghindari sembelit dan mengurangkan risiko kejadian penyakit jantung dan kanser. Jika kanak-kanak diajar memakan sayur pada peringkat awal, risiko mendapat penyakit dapat dikurangkan. Pendekatan ABC dapat membantu menggalakkan pengambilan buah dan sayur di kalangan kanak-kanak. Ini penting untuk kesihatan mereka. Jadi, dengan ABC, Anak anda Boleh Cuba…

Labels: , , , , , ,