STRUGGLE NAK KASI ANAK TIDO


Assalamualaikum.

Satu masalah besar yang Mommy hadapi sejak bersalinkan Ariq Emir ialah, kakak HD yang susah nak tido malam. Xtau la apa yang menyebabkan beliau susah sangat nak lelap mata. 

gambar hiasan: satu malam tetiba beliau cakap "mommy..nak tido"
Perkara ni Mommy perasan masa dalam pantang kat kampung. Ya Allah.. Susahnya nak suruh beliau tido. Even letak dalam gelap sekalipun. Memang amek masa. Masa tu, atuk beliau siap marah Mommy sbb dok paksa kakak tido. 
"kakak..pejam mata"
"kakak..cepat tido"
"kakak..ngantuk la. tido laaaaa"

kena marah. nangis. pujuk balik. x jugak tido. hoih. last2 memang Mommy kena ikut ckp atuk. Biar je dia.. Nanti tertido sendiri. Betul. Memang tertido sendiri. Haih.

Kalau sebelum tu, senang gila. Suh masuk bilik, sambil tkial2 panjat katil bujang beliau tu, minum susu terus zzzzzzzzzzzz. Tapi tu la.. sejak hampir setahun nih, macam tu habit dia. Susah sangat. Aiseh.. Apa x kena xtau la..

So, Mommy cari tips. Harap leh apply.
References:

friso.com.my

www.parents.com
www.parents.com
www.justmommies.com


*******

Sekarang nih, kena cakap macam2 untuk suruh dia tido. Even Mommy dah tetapkan jam 10.30 paling lewat untuk tido, biar Mommy tinggal dia untuk tido sendiri, atau Mommy teman dia nak tido sekalipun (co-sleeping), mata tetap xmo pejam jugak. Haihhhhh..

So, Mommy tengok tips kat Patti Teel nih plak psl "Relaxation Tips"


Relaxation techniques for children

1. Guided Relaxation (Progressive Relaxation)
2. Attending to the Breath 
3. Creative Visualization (Imagery)

Guided Relaxation
Directions:
  • Bring your shoulders all the way up to your ears.
  • Hold it, hold it, hold it. Relax.
  • As you take in a deep breath, pull your shoulders so far back that they try to touch each other.
  • Hold it, hold it, hold it. Relax. 
  • Take a deep breath in and push your belly out. Hold it, hold it. Relax.
Attending to the Breath
Balloon Breathing (Also called diaphragmatic breathing, belly breathing, or deep breathing)
Sigh Breathing
Elevator Breathing
Tip: Tell your students that they can do these breathing exercises anytime they are tired angry, or upset.

Creative Visualization (Imagery)
When to incorporate relaxation exercises:
Other ways to relax:
Tips dalam kereta.. bagi buku.. hihihihi


Mari tolong Mommy. Xnak la jadi naga memalam.. X larat la nak jadi Mommy yang 'penyabar'. T_T

Regards, Mommy Hannah Damia & Ariq Emir

Labels: , , , , ,