NICHE BLOG MOMMY IALAH PARENTING, HEALTH, LIFESTYLE, SHOPPING, RECIPE. BANYAK KE?

Salam

Niche blogging (CanE, UK /ˈniːʃ/ or US /ˈnɪtʃ/) is the act of creating a blog with the intent of using it to market to a particular niche market. While it could be argued that every blog is, in some form, a niche blog, the term as it applies to marketing refers to a particular kind of blog.

Itu yang Mommy baru belajar dari geng2 KBBA LK baru2 ni. Bila dah ada arah tuju sikit, baru kita boleh fokus & committed dalam aktiviti blogging ini. Thank you geng especially bamhoq (sohoque).

Satu lagi sumber rujukan Mommy ialah dari blog Tuan +HASRUL HASSAN. Thank you!!

KENAPA PERLU NICHE BLOG?

Variety, within boundaries, works. Variety, without boundaries, can be a mess. #NicheBlogging

Mengikut fahaman Mommy yang Mommy dah cakap kat atas tu, kita akan lebih on target.Sebab..

Kita dah fokus dalam kategori spesifik dan MENJIMATKAN MASA!! Kita tak perlu pening-pening kepala nak cari entry yang random dan sudah tentu mengambil masa!!

Boleh tengok link2 berkaitan di bawah ini (masih lagi dalam proses 'edit semula label semua entry' untuk masuk dalam kategori2 di bawah)
Nampak tak fokus Mommy?

Untuk 4 kategori iaitu HEALTH, PARENTING, RECIPE & SHOPPING, ini memang akan buatkan Mommy stay on track.

Manakala kategori LIFESTYLE ni pula memang terlalu general & Mommy dah tak boleh nak pecah-pecahkan lagi. So, kalian boleh anggap itu adalah entry ROJAK Mommy yang bercakap seperti sebuah diari (makeup tips, travel experience, gadget, news and more). So redha je la eh!!

Nak tengok link2 lain pun boleh tengok kat SITEMAP Mommy.

KEBAIKAN NICHE BLOG

Bila kita dah fokus kepada sesuatu kategori, selain kita dapat fokus, on track & target, kita boleh secara tidak langsung menarik pembaca kerana blog kita PUNYAI MATLAMAT LEBIH JELAS. Sesetengah blog, blog makan-makan contohnya, bukan sekadar dapat menarik minat pembaca sebagai pembaca setia yang dahagakan resipi, tapi menarik minat para penaja untuk mempromosikan produk atau restoran mereka. Pastinya ia melibatkan KEUNTUNGAN kedua2 belah pihak bukan???

Maka tidak hairanlah kalau ada blogger yang ada sampai 300 blog untuk setiap kategori. Tak bercampur dan pastinya tidak pening, malah menguntungkan!!

Kalian boleh baca sumber-sumber rujukan Mommy kat sini

- coschedule.com
- moneyarty.com
- hasrulhassan

Semoga apa yang Mommy kongsi ini dapat meningkatkan mutu penulisan bloggers. Good luck!

#mohon tunjuk ajar kalau Mommy ada salah ye. Tq

UPDATE

Selepas semakan, niche blog Mommy yang terkini ialah HPFLB:

Labels: , , , ,