VIRAL : PERTUSSIS / BATUK KOKOL (WHOOPING COUGH)


Pertussis atau batuk kokol (whooping cough) adalah jangkitan bakteria akut melibatkan saluran pernafasan. Jangkitan Pertussis melibatkan sekurang-kurangnya 20 juta kes di seluruh dunia. Anggaran 90% daripada kes tersebut berlaku di negara membangun dengan 200,000 hingga 300,000 kematian setiap tahun.

Agen penyebab: Bordetella pertussis.

Cara jangkitan: Melalui udara daripada pernafasan orang yang dijangkiti.

Tempoh pengeraman: Lazimnya antara 9 hingga 10 hari dengan julat antara 6 hingga 20 hari.

Pertussis boleh menjangkiti semua orang tanpa mengira usia. Namun, bayi merupakan golongan yang paling berisiko tinggi untuk dijangkiti.

Tanda dan gejala
Komplikasi
Rawatan
Pencegahan
Seseorang yang mempunyai gejala batuk perlu mengamalkan adab batuk (menutup mulut ketika batuk) dan mencuci tangan selepas batuk bagi mencegah penularan jangkitan kepada orang lain. Seseorang yang bergejala juga dinasihatkan supaya tidak mencium bayi memandangkan bayi berisiko tinggi untuk mendapat jangkitan Pertussis.

SUMBER : PORTAL MYHEALTH

Mommy ada ternampak FB sharing yang rasanya laporan ini dibuat pada bulan Mac 2015 (Jamadil Akhir 1436H) dari Puan Suhaila Zainal Abidin.  

Moga kita & keluarga dilindungi. Amin.

p/s : teringat kisah Hannah Damia terkena serangan batuk masa umur 2 bulan. Punca segalanya selepas sakit tersebut. Antibodi pun lemah. Tskk.. Boleh baca sini.

Labels: , , , ,