CARA MENDIDIK ANAK LELAKI

Salam

Anak lelaki, tanggungjawab kita sebagai ibu bapa memang besar dan berat. Kenapa? Jika salah didik, 'tak jadi orang' lah anak2 kita. Mommy sentiasa dahagakan ilmu parenting yang mana ilmu sebegini membantu kita dalam mendidik anak2.

Ala.. just go with the flow lah kata orang. Betul. Ada anak, memang kita buat je apa yang di depan kita. Tapi ingat, ilmu tetap kita kena gali.

Kenapa anak lelaki ni kita perlu didik betul2? Tanggungjawab mereka kelak pun berat. Sebagaimana kita lihat ayah kita, suami kita, abang2 kita.

Sebagai ibubapa, bagaimana cara mendidik anak lelaki? Ini sedikit sebanyak kaedah yang dikongsi FB IMuslim mengenai cara mendidik anak lelaki yang bagi Mommy perlu kita terapkan.

Tegas tapi bukan garang atau baran ye.

Sentiasa yakin dan tidak penakut.

Tough work, maybe?

Insya Allah. Imam solat jemaah yang paling teringin dilihat ibu bapa. Amin

Kalau anak patung dan alat solek tu memang tak patut. Tapi untuk masak memasak, Mommy rasa kita patut galakkan minat memasak.

Didikan bermula dari rumah. Jom didik selepas solat. Inshaa Allah.

Ini akan membentuk keyakinan dalam diri anak. Takde la nak rasa down selalu kalau asyik kalah kan??

Untuk elakkan sikap malas.

Ini sangat penting. Justeru didik anak2 supaya mereka sentiasa bijak.

Peranan ibu. Oh.. memang tepat jika pujian sentiasa diberi walau sekecil2 perkara.

Takkan la anak buat salah sedikit kita boleh marah, anak buat baik kita tak boleh  puji??

Kredit gambar : IMuslim

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc?

Labels: , , ,